Spørsmål og svar

  • Hvordan bidrar Dyrevernmerket samlet sett til bedre dyrevelferd?

    Frem til nå har det ikke eksistert noen merkeordning for dyrevelferd i Norge. Som forbruker har det derfor vært vanskelig å orientere seg hvis man ønsker kjøtt, egg og melk fra dyr som har hatt det bedre. I tillegg er det slik at svært få matvarer markedsføres som dyrevennlige i Norge. Med dyrevernmerket blir det lettere for deg som er forbruker å velge med hjertet; å velge mat fra dyr som har hatt det bedre, og heller betale litt mer og spise kjøtt litt sjeldnere enn du ellers ville gjort.

    Det er ikke bare du som forbruker som vil ha nytte av en tydelig dyrevelferdsmerking. God dyrevelferd har ofte en kostnad. Dyrevernmerket kan bidra til å dekke disse ekstrakostnadene, og dermed føre til at flere bønder har mulighet til å gi det lille ekstra for å sikre at dyrene har et bedre liv.

    For matbutikker og serveringssteder vil et dyrevelferdsmerke være viktig for å enkelt kunne innføre satsing på bedre dyrevelferd.

    For myndighetene vil dyrevelferdsmerking gjøre det lettere å holde oversikt over hvilke bønder som satser på bedre dyrevelferd. Dette vil gjøre det enklere å innføre tilskuddsordninger og forbedre tilretteleggingen for de dyrevennlige produsentene.

  • Hvilke produktgrupper innbefattes av Dyrevernmerket, og hvilke er det planer om å inkludere i ordningen fremover?

    Vi har begynt med et dyreslag der vi mener det er stort behov for en forbedring av velferden: kylling. I tillegg har vi laget kriterier for melkekyr. Det er fordi dette er den type husdyrproduksjon som flest bønder driver med. De neste årene vil vi jobbe for å få med griser, verpehøner, kalkun, laks og kjøttfe.

  • Hvordan kan jeg vite sikkert at dyrene har hatt det bedre?

    Kriteriene i Dyrevernmerket er utarbeidet av Dyrevernalliansens veterinærer og sivilagronomer. Vi har fått faglige innspill fra forskere som er eksperter på dyrevelferd, og praktiske råd fra bønder. Inspektører fra et uavhengig sertifiseringsselskap reiser rundt og sjekker at kravene blir oppfylt.

  • Hvorfor godtar Dyrevernmerket produksjoner med veldig mange dyr?

    Vårt mål er å hjelpe flest mulig dyr. Istedenfor å lage kriterier som er så strenge at bare en håndfull gårder kan oppfylle dem, har vi valgt å lage kriterier som alle, selv de mest intensive, kan klare å oppfylle hvis de gjennomfører en del endringer som vil komme dyrene til gode. Dette igjen vil føre til at vi kan løfte velferden for dyrene i intensiv produksjon, hvor det trengs mest og er flest individer.

    Samtidig er vi opptatt av å løfte frem nisjeprodukter som kan skilte med vesentlig bedre  dyrevelferd enn standard produksjon.

  • Hva slags type kriterier har Dyrevernmerket?

    Dyrevernmerket har kriterier som skal være mulige å kontrollere for en inspektør. Det betyr at det må kunne konstateres om kriteriet er oppfylt for eksempel ved å se forholdene, som når inspektøren observerer at kyllingene har tilgang til vagler. På sikt ønsker vi å innlemme dyrebaserte velferdsindikatorer. Dette er forskningsbaserte indikatorer som måler på dyrene om de har det bra. For eksempel kan det måles om dyrene er i stand til å bevege seg lett og uten å halte. Foreløpig er dyrebaserte kriterier utelatt, fordi det ikke finnes gode, objektive  kontrollmuligheter. Vi er i dialog med forskere og får råd fra etablerte merkeordninger i andre land om dette.

  • Er dyrevernmerket mat dyrt?

    Dyrevernmerket mat vil ofte koste litt mer, slik at dyrene skal få et bedre liv. Noen av de dyrevernmerkede produktene er premiumprodukter, og er priset som det. Andre er hverdagsprodukter, og koster bare litt mer enn konvensjonelt produsert mat.

    En undersøkelse som Dyrevernalliansen har fått utført av SynoInt, viser at interessen er stor i befolkningen for å betale litt mer for produkter med bedre dyrevelferd. Omlag 50 prosent av de spurte tror de er villige til å betale ca 20 prosent mer for et dyrevernmerket produkt. En mindre andel, omlag 30 prosent, tror ikke de er villige til dette. Undersøkelsen viser at kvinner og yngre i befolkningen er mer motiverte til å betale ekstra for dyrevelferd enn eldre og menn.

  • Hvordan er reglene for Dyrevernmerket sammenlignet med reglene for økologisk mat?

    Dyrevernmerket er den eneste merkeordningen i Norge i dag som garanterer bedre dyrevelferd . Selvstendige undersøkelser fra både Vitenskapskomiteen for mat og miljø og Dyrevernalliansen, viser at økologisk merket mat dessverre ikke garanterer at den kommer fra dyr med vesentlig bedre dyrevelferd enn annen mat. Et unntak er egg, der Ø-merket garanterer en vesentlig forskjell for verpehøns.

    Økoregelverket er en EU-forordning, og dermed ikke tilpasset norske dyrevelferdsutfordringer på alle felt. Dessuten er økoregelverkets regler en avveining mellom mange økologiske verdier – ikke kun dyrevelferd. Ø-merket fungerer dermed ikke som noen garanti for dyrevelferd slik som Dyrevernmerket gjør. For eksempel tillater økoregelverket for kyllingproduksjon bruk av hurtigvoksende raser, og krever da at de må leve over 80 dager til tross for at det innebærer store lidelser. Heldigvis benytter ingen norske økologiske kyllingprodusenter slike hurtigvoksende raser per i dag.

  • Hvem har Dyrevernalliansen samarbeidet med i prosessen?

    I arbeidet har vi fått faglige innspill fra forskere som er eksperter på dyrevelferd og har arbeidet spesielt med de aktuelle dyreslagene. Vi har også hatt tett dialog med bønder som driver med kylling og storfe, og fått mange praktiske innspill. Kriteriene er testet ut før bruk gjennom prøveinspeksjon på to gårder. I tillegg har vi fått hjelp fra etablerte dyrevernmerker i England, Nederland, Danmark, Østerrike og Tyskland.

    Arbeidet med Dyrevernmerket startet i 2017.

    Rema 1000 har bidratt med 5,5 millioner kroner til etablering av merkeordningen. Selskapet har forpliktet seg til å støtte driften av prosjektet med ytterligere 2 millioner kroner innen 20. januar 2019, og 1 million kroner innen 20. januar 2020.

    NorgesGruppen ble i august 2017 spurt om å delta i finansieringen av oppstartsprosjektet, men avslo dette skriftlig 5. desember 2018. Coop ble spurt i oktober 2017, og har aldri gitt tilbakemelding på dette.

  • Hvem kontrollerer produsentene som leverer Dyrevernmerkede produkter, og hvordan?

    Kontrollen gjennomføres av en inspektør fra et uavhengig sertifiseringsorgan. Produsenter som leverer til Dyrevernmerket må skrive kontrakt med både merkeordningen og sertifiseringsorganet. I kontrakten forplikter produsenten seg til å åpne for Dyrevernmerkets inspektør når som helst, på anmeldt og uanmeldt kontroll. Inspektøren har med seg en sjekkliste, og kontrollerer at alle kriteriene er oppfylt.

  • Hvor bredt ser dere for dere at Dyrevernmerket vil favne på sikt?

    Målet er at Dyrevernmerket skal bidra til å løfte dyrevelferden for dyrene som trenger det aller mest – dyrene i de mest intensive produksjonene i Norge. Ved å tjene som eksempel på hvilke forbedringer som er mulige å få til, ønsker vi at Dyrevernmerket skal inspirere bøndene til å satse på dyrevelferd i større grad. Vi jobber også for at Dyrevernmerket skal gjøre det enklere å innføre tilskuddsordninger og tilrettelegge for de dyrevennlige produsentene. Ved å vise frem alternative driftsmåter synliggjør vi at det er mulig å produsere mat med bedre dyrevelferd enn det offentlige minimumskrav legger opp til.

     

    Fant du ikke svar på spørsmålet ditt? Kontakt oss på: post[at]dyrevernmerket.no